Beweging
Individuele leerling:
Klasgroep:
1ste kleuterklas
§
ik ben behendig: fietsen, klimmen, kruipen, rollen, springen, stappen,…
§
bewegingshoek: glijbaan, loopfietsen, …
§
regelmatige bewegingstussendoortjes
§
regelmatige schrijfdansmomenten
§
1x per jaar “hupsakee” i.s.m. SVS
2de -3de kleuterklas
§
sport en spel: verschillende sporten, sportkledij, medailles, bekers,
trofeeën, …
§
spelletjes in bewegingshoek: knikkers in cirkel rollen, met knikker in lepel
over stoeltje klauteren, balletjes in emmer gooien, ballon tussen twee
kleuters, handen op rug, ….
§
regelmatige bewegingstussendoortjes zoals liedjes met gebaren (hoofd en
schouders, knie en teen, in het bos daar staat een huisje, waar is duimpje,
….)
§
nog andere bewegingstussendoortjes: een gebaar van een kleuter nabootsen,
dansen, ochtendgymnastiek, …
§
1 uur per week schrijfdans
§
activiteit SVS: kronkeldidoe
1ste graad
§
activiteit SVS: rollebolle
§
bewegingstussendoortjes
§
werkhouding
§
fietsparcours
§
bewegingsexpressie tijdens muzische vorming: op een lied, improvisatie,
bewegen met materiaal
2de graad
§
bewegingstussendoortjes
§
dans
§
drama: ook tijdens hoekenwerk
§
schoonschrift: telkens wijzen op goede schrijfhouding en prenten op bord ter
ondersteuning
§
fietsbehendigheidsproeven, fietstocht
§
herfstwandeling met bosspel
3de graad
§
begin schooljaar: goede schrijfhouding en zithouding, regelmatig bewegen:
wandelen, fietsen, andere sporten, ….
§
Deelname mega-kids-fietseling
§
fietsexamen, vooraf parcour al fietsend oefenen
§
doe-aan-sport-beurs
§
met de fiets naar allerlei activiteiten : megafuif – sporthal (maandelijks)
§
Sportdag: gps-activiteit
School:
·
Een educatief luik:
v
Kleuters
Ø
Elke week zijn er twee uur kleuterturnen. Dit omvat balspelen, fysieke
uithouding zoals lopen, groepsspelen, … Het andere uur wordt gevuld met
kringspelletjes, tikspelletjes, spelletjes met kleine materialen zoals
pittenzakjes, touwtjes, …. Kleuters gaan ook één keer in de maand zwemmen:
van de kant durven springen, verder bewegen in het water zonder hulp en
zonder angst, …
v
Lagere school
Ø
Deelnemen aan turn-en zwemlessen
Ø
Kinderen van de lagere school maken samen hun speeldozen, in afspraak met de
leerkracht.
Ø
Er worden spelen van de week gezocht en deze worden aan elkaar uitgelegd.
Ø
Organiseren van sportdag te Tielt, alle kinderen van de lagere school rijden
er al fietsen naar toe en terug.
Ø
Organiseren van fietstocht voor tweede en derde graad. Kinderen van de
tweede en derde graad gaan heel erg vaak met de fiets naar activiteiten in
de buurt.
Ø
Één keer per maand fietsen de kinderen van de derde graad naar de sporthal
met de fiets om daar te sporten.
Ø
Kinderen zoveel mogelijk aan moedigen om te voet of per fiets naar school te
komen, fietspolen met juf Julie.
Ø
Één keer per maand organiseren we middagsport olv Meester Benny
Ø
A mile a day
Ø
Scholenveldloop
Ø
Zwemmarathon en zwemkampioenschappen
Ø
Fit-o-meter
Ø
Schaatsen
·
Een structureel luik:
v
door wisselende speeltijden te organiseren kunnen we ervoor zorgen dat de
kinderen voldoende ruimte hebben om zich te bewegen en om te spelen
v
kinderen van de tweede en derde graad die willen voetballen mogen altijd in
de tuin op voorwaarde dat ze ander schoeisel aandoen.
v
er worden speeldozen (auto’s, blokken, loopklossen, knikkers, springtouwen,
springrekken, hinkelblokjes,…) aangereikt.
v
er zijn ook stelten hinkelparcour, ballen, basketbalnet, voetbalgoal, … ter
beschikking
v
er werden afspraken gemaakt rond deze materialen
v
Één keer per trimester : spelletjesnamiddag: spelletjes aanleren aan de
kinderen om samen op de speelplaats te kunnen spelen
v
organiseren van turnuren, zwemuren, sporthal, …
·
Een regulerend luik:
Ø
regelgeving in het schoolreglement:
v
kledij i.v.m. lichamelijke opvoeding en zwemmen
v
bij het niet mee gaan zwemmen of niet mee turnen briefje vereist
Omgeving:
samenwerken met gemeente (sporthal), met zwembad, met politie bij wandel-en
fietstochten, ….