Het tweede leerjaar

Klasactiviteiten / het tweede leerjaar 2015-2016

                    

Website van het tweede leerjaar
Schooljaar 2015-2016
Klas van juf Katty




Dit zijn wij !

We kunnen het al heel goed vinden in onze klas... Hier zie je ons bezig tijdens de eerste schoolweken. We leerden al de eerste hoofdletter schrijven, mochten de juf haar winkeltje leeg kopen met namaakcentjes, leerden wat een lijnstuk is, waanden onszelf even een dier tijdens enkele korte bewegingsspelletjes, en wisten we bij een spreekopdracht tijdens een les taal niet welk dier we waren, ... Kortom, we hebben ons heus nog niet verveeld in de nieuwe klas !

Bewegen op je bank, het kan en mag al eens

Op rustige muziek bewegen OP je bank en wanneer de juf rammelde met haar rammelaar, een nieuwe beweging kiezen en uitvoeren... Het was een waar succes bij de kinderen ! En voor de juf zo leuk om naar te kijken... Geniet maar mee

Hoekenwerk links en rechts

We deden enkele korte activiteiten om de begrippen 'links, rechts, vooruit, achteruit, boven, onder,...'in te oefenen. Zo mochten we:
- op een plannetje met een auto de weg afleggen die ons werd voorgelezen. Op het einde moest de auto correct geparkeerd staan.
- blokkenbouwsels bouwen, de uitleg ervan werd gegeven door 'links van, rechts van' te gebruiken.
- rond elkaars lichaam tekenen en dat zo inkleuren zodat links en rechts er hetzelfde uitzag. Al deden we hier liever de vrije inkleuropdracht.
- puzzelen
- de helft van ons eigen gezicht verven... de andere helft doet binnenkort een klasgenootje! dat gaat iets geks opleveren!


Muzisch werken met onze naam

We speelden buiten het namenspel "rotte eieren", zongen het liedje 3 x 3 is negen waarbij we telkens een ander kind moesten oproepen om verder te zingen en versierden onze eigen naam op een creatieve manier. Twee leuke kleurtjes eromheen en de rest van het blad opvullen met vakken waar steeds een andere tekening in stond... De resultaten waren prachtig !

Tijdens enkele reken- en taallessen

Ondertussen vertoeven we bijna een maand in het tweede leerjaar... We herhaalden de getallen tot 20, maar leerden ook al heel wat nieuwigheden bij. Zo maakten we kennis met het kleine broertje van het 100 veld, namelijk het 20 veld, en leerden we onze eerste maaltafel: die van 2 !
Ook tijdens de lessen taal wordt er hard gewerkt: we lezen vaak in groepjes en oefenen via spelvormen spreekvaardigheden in.

Fantasiedieren tekenen

Met hulp van echte dierenboeken, tekenden we fantasiedieren die bestonden uit lichaamsdelen van verschillende dieren. We verzonnen er ook een leuke naam voor en dachten na over de woonplaats en het voedsel voor onze nieuwe diertjes.

Halloweenfeestje

Om de eerste periode af te sluiten, speelden we op vrijdagnamiddag een heus halloweenspel en allemaal 'enge' opdrachtjes. In de kring werd op griezelmuziek een heksenhoed doorgegeven en wanneer de muziek stopte, mocht er telkens een deel van het grote snoepjespak open gemaakt worden. Alvorens de echte lekkere snoepjes te mogen opeten, moesten er opdrachtjes goed uitgevoerd worden... Was iedereen wel stoer genoeg om al deze enge taken te volbrengen? Naar een griezelverhaal luisteren, verschillen zoeken, woordzoeker oplossen, pompoenbowlen, ringwerpen over heksenhoeden, het trick or treat zangspel bij de andere klassen, enge namen bedenken bij heksenbrouwsels, griezelspinnen maken,...
We verzamelden heel wat snoep in de snoepjespot... Dat wordt ook na de vakantie af en toe nog eens smullen!

Herfstspelletjes

In de tuin van de pastorij, speelden we verschillende 'herfstige spelletjes'. Op kabouter- en elfenkaarten stonden de opdrachten genoteerd. In groepjes verstopten we de kaarten ergens in de tuin en wat later moesten de anderen de kaarten gaan zoeken. Was er 1 gevonden, dan lazen we de opdracht voor en voerden we de taak uit. Zo gingen we op zoek naar verschillende blaadjes, vruchten, schreven we iets met takken, zochten we naar paddenstoelen en kriebelbeestjes, speelden we blindemannetje tussen de bomen en struiken en lieten we ons goed gaan tijdens het spel 'nootje leggen'.

Herfstwandelingen

Natuurlijk mocht in oktober een prachtige herfstwandeling niet ontbreken. Daarom gingen we een keertje alleen op stap richting de wijngaarden. We kwamen onderweg de aardappelboer tegen en mochten een kijkje nemen op zijn grote aardappeloogst machine. We klommen verder naar boven en hadden een prachtig uitzicht over Houwaart. Terug aangekomen op het scoutsplein, maakten we met alle gevonden herfstmateriaal een grote pinguin voor de juf. Erg geslaagd! Jammer dat de wind de blaadjes wilde wegblazen...
Enkele weken later deden we samen met het eerste leerjaar een herfstwandeling in het (verd)Walenbos. Tijdens onze tocht, vingen we heel wat kikkers in het kikkerveld en konden er al heel wat paddenstoelen gespot worden. We probeerden het in het midden van het bos eens even heel stil te maken om naar vogeltjes te luisteren, maar dat was niet zo een eenvoudige opdracht... Het was wel weer een leuke dag!

Meten met...

"Wat als er geen meetlatten met de maten meter, decimeter en centimeters bestonden...?"
Dan zouden we meten met brooddozen, slijpers, kleurpotloden, schriften of speelkaarten. Kijk maar!
- Hoeveel brooddozen gaan er in de breedte van het raam?
- Hoeveel speelkaarten gaan er in de hoogte van de lessenaar en de kast?
- Hoeveel schriften lang is de breedte van de gang?
- Hoeveel slijpers zijn er nodig om de hoogte van het rekenboek te bepalen?


Siebe vertelt...

Over schelpen, fossielen en andere schatten die hij vond in en rond het water. Dank je wel voor de leuke uitleg!

Tableau vivant

Ziehier onze acteerkunsten. Iemand van de klas kreeg een prent die hij zo goed mogelijk moest laten uitbeelden door enkele kinderen. De verteller mocht enkel met woorden vertellen wat de acteurs moesten uitbeelden en de acteurs mochten echt niet spreken. Voor sommigen al wat gemakkelijker dan voor anderen :-) maar uiteindelijk mogen de resultaten er best wel zijn!

Natuurhelden staan paraat!

Tijdens de laatste godsdienstles rond de natuur, kregen de kinderen in groep een opdracht van een natuurheld. Elk groepje moest een toneeltje bedenken waarbij duidelijk werd dat het heel belangrijk is om goed voor de natuur te zorgen. We zagen dat vuur leuk maar ook gevaarlijk kan zijn, dat zuivere lucht belangrijk is, dat water ook wel verspild kan worden en dit niet goed is, dat het bos dient om van te genieten en niet om het te vervuilen,...
Het was erg leuk wat onze jongens en meisjes toonden. Knap gedaan!

Allerlei leuke activiteitjes

We speelden het 'veilig naar school spel', maakten vetbollen voor de vogels en speelden bingo.

Brief schrijven aan de Sint

Zoals dat hoort in het 2e leerjaar, schreven we volledig zelf onze brief aan Sinterklaas. We leerden een goede inleiding, een mooi midden en een leuk slot te schrijven. Natuurlijk gingen we ook alle brieven goed op tijd posten in de postbus vlak aan de school. Enkele dagen later kregen we al antwoord van de lieve goede man!


Dag- en nachtdieren

Dag- en nachtdieren
In kleine groepjes deden we een heus speurwerk in alle dierenboeken die in onze klasbib te vinden zijn. De bedoeling was om te achterhalen welke dieren er overdag en welke vooral s nachts leven en waarom dat zo is, hoe dat hun lichaam daaraan aangepast is,... We mochten ook enkele leuke weetjes die we ontdekten, noteren en aan de anderen verder vertellen... We leerden weer heel wat dingen bij die we nooit zullen vergeten.

Ik ben gegroeid!

Eerst mocht iedereen wat vertellen over enkele foto s die hij/zij meegebracht hadden en vervolgens hielden we een heuse tentoonstelling in de klas waar we van dichterbij naar ieders foto s konden kijken. We zagen ook dat we al heel wat geleerd hebben en enorm veranderd zijn de voorbije jaren ! Maar de meeste snoetjes waren al van kleins af aan heel herkenbaar :-)

Kerstfeestje

De laatste dag voor de kerstvakantie, hielden we in de klas een gezellig kerstfeestje. We gingen allen rond de kerstboom zitten, maakten cadeautjes open en speelden enkele kerstspelletjes. Tenslotte werd er nog fijn gedanst op het klasfuifje!

Thema de Sint

De Sint gaf ons de opdracht via een brief in ons taalboek om een nieuwe mijter voor hem te ontwerpen. Hij was namelijk niet meer zo gelukkig met die zware mijter die hij al jaren draagt. De kinderen bedachten een plan, noteerden wat ze nodig dachten te hebben en gingen tijdens de muzische les aan de slag. Velen zagen al gauw in dat hun plannetje hier en daar moest bijgestuurd worden en dat bepaalde materialen toch niet de beste keuze waren. Uiteindelijk kwam alles goed en kon iedereen bij het bezoek van de Sint, zijn mooie mijter showen en voorstellen aan Sinterklaas. Goed gedaan!
Daarnaast kregen we van keukenpiet het recept van zijn lekkere pepernoten. Stap voor stap gingen we aan de slag en op het einde van de dag konden we smullen van die lekkere, lekkere pepernoten!

Fotozoektocht doorheen het dorp

We gingen op verkenning in het dorp aan de hand van een fotozoektocht. Van de ene foto naar de andere zochten we onze weg. Onderweg stopten we regelmatig om in ons werkbundeltje aan te duiden wat we onderweg allemaal zagen. Het was voor 1 keer niet de juf die de leiding nam van de groep, maar afwisselend mochten alle kinderen (met hulp van de foto s) de route voorgaan.

Alles met de bal 2de graad


Carnaval

Op de laatste vrijdag voor de krokusvakantie vierden we carnaval op school... Iedereen was leuk verkleed en we hadden die dag twee clowns in de klas ;) We speelden de week voordien met alle aanwezig kindjes ook enkele korte sketches waarbij we ons mochten verkleden. Dat was leuk!

Clownerie

We maakten allemaal een leuke clownkaart met allerlei knutselmateriaal. De eerste stapjes deden we samen met de juf, maar daarna mochten we allemaal zelf een leuk gezicht en hoedje voor de clown maken.
Maar ook in elk van ons schuilt er een clown! We haalden allerlei leuke attributen uit de verkleedkoffer en speelden allerlei improvisatie toneeltjes. Zoals echte clowns was 'overdrijven' de boodschap ! Er werd heel wat afgelachen en zo haart het want ... lachen is gezond !

De helft en een kwart

Al doende leert men... zo ook voor de begrippen 'de helft en een kwart'. We gingen aan de slag met snoepjes, blokjes, allerlei vormen papier en een fles met water. Door te plooien, te gieten, te kleuren... kenden we al gauw de betekenis van deze moeilijke rekentermen.

Pinguindans


Vogels in de winter

Reeds in december maakten we vetbollen om de vogeltjes in de winter eens lekker te verwennen. Begin januari was het nog vrij warm en hadden de vogeltjes dit niet echt nodig, maar half januari kregen we dan toch een echte winterprik... en hups... de vogeltjes kwamen lekker smikkelen van onze vetbollen. Ideaal om de vogels die in de buurt van onze school leven, te tellen. Dat deden we door kijkgaten aan de venster.
Verder deden we een hoekenwerk met oa een tekenopdracht en het inkleuren van een winterse prent op de computer, drankbakje prikken,...
Tenslotte gaf de juf de opdracht om pinguïns te knutselen, hoe zou dat toch komen? Ze waren in elk geval allemaal prachtig en fleuren nu (wellicht tot eind juni) onze gang op :-)

Blowpainting


Hol en bol

We maakten met ons lichaam holle en bolle figuren en probeerden bij een start- en stopspel met ons lichaam passende puzzelstukjes te maken: ben ik bol, dan zoek ik iemand hol en omgekeerd. Vervolgens maakten we volgens de kunstenaar Gustav Klimt een levensboom met holle en bolle kronkels. Telkens weer een mooi resultaat. Je kon deze bewonderen aan de vensters van de eetzaal gedurende de maand maart.

Tanden poetsen